Vad är skillnaden?

I ett bra tag nu har jag suttit och funderat på en sak som enligt mig är viktigt. Här i karlstad har vi något som heter kronoparken det är ett område, Typ en förort eller vad man ska kalla det. Där mesta antalet människor är blattar/invandrare som bor i lägenheter även villor runt om kring varandra.
iallafall man får höra hela tiden av svenskar "åh kronoparken lever alla invandrare, dom förstör, hata kronoparken, varför bor alla blattar där? har dom inte råd med bättre hus.", Ja, gud vet mer vad dom säger.

Klart när en familj invandrare kommer ny till sverige så väljer den att bo runt omkring blattar, så dom känner sig mer hemma. För jag menar tänk dig en svensk blondin flyttar till Irak. Hon känner ingen där och kan inte språket. Vart väljer hon att bo? Jo, i turiststället. Eller där alla blondiner (ljusa) bor. För att känna sig hemma, för att hon kan göra sig förståd. Så att ingen kollar på henne som om hon vore annorlunda, varför har hon blont hår, varför ser hon ut så där osv. Samma sak för blattarna dom vill inte att folk ska snacka om dom och se ner på dom.  Så klart om jag kommer ny till sverige så vill jag bo nära blattar för att jag inte kan svenska språket så bra. 

Folk väljer vart dom vill bo även vart dom inte vill bo. Känner dom sig trygga i kronoparken så är det för att dom har sina "sorter" runt om kring sig. Samma sak för blondinen som bor i irak. Hon väljer turistområdet för att känna sig som hemma.

Så sluta klaga på kronoparken och alla såna ställen. Sätt er i deras situation istället!
Jag säger inte det här för att skydda mina rötter. Alltså blattarna. Mén jag tycker folk ska tänka efter istället!


Det här är endel av kronoparken. Jag ser inge klotter eller skador någonstans. området är precis som andra områden i karlstad. Det är fräscht och ingen som förstört något som folk påstår. Skillnaden är bara att det är parboler över allt! :)


Kommentarer
Postat av: Sidney The Singer

Ååhh tjejen, TUSEN TACK för dina ord!! Det värmer som bara den altså! Jo, jag har inte silikon hehe.



Fan va bra skrivet, verkligen. Folk har så mkt onödiga fördomar!! Sen så är det så också att när invandrare kommer hit så skickas dom automatiskt till förorterna, så det är inte mycket till val heller. Men tummen upp för ditt inlägg=)

2010-03-14 @ 15:21:15
URL: http://sidneey.blogg.se/
Postat av: Mikaela

ja det skulle han :D

2010-03-14 @ 16:23:50
URL: http://mikaelafranzen.blogg.se/
Postat av: eleanor

jo jag tyckte dom var coola faktist :Pd

2010-03-14 @ 17:25:19
URL: http://eleanorwarskog.blogg.se/
Postat av: Gzime

HAHA sant (:

2010-03-14 @ 17:38:25
Postat av: leila

allt du skriver är sant och fina ord! Och bra skrivet!

men nästa gång skriv om rud :) ? och ladda upp bild på mig oxå HAHAh



pusspådig§§§§§§§

2010-03-14 @ 17:39:14
URL: http://leis.blogg.se/
Postat av: mondaytosunday

sv; på dna i oslo! :d tack vännen! <3



vi har exakt samma situation här i sundsvall, ett område dit alla invandrare PLACERAS, dom blir liksom placerade och isolerade där! vilket jag tycker är dåligt, hur ska vi någonsin få stopp på fördomar och sånt om inte alla kan bo tillsammans?

2010-03-14 @ 17:55:27
URL: http://mondaytosunday.blogg.se/
Postat av: neffy

Kronoparken är inte en förort, karlstad är för litet för att kunna ha en förort.

2010-03-15 @ 20:47:11
URL: http://ssockerr.devote.se
Postat av: jessica

alltså jag måste säga att jag håller med dig delvis. Det där är en bra bild av kronoparken, men det finns att bra sletna där också, men så äre väl på allaställen, dock har väl inte krp ngt vidare rykte med eftersom mycket skit har hänt där underåren:)

2010-03-16 @ 16:10:29
URL: http://jessicaforselll.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0