2006 = krig i libanon

2006 när jag och min familj åkte på semster i libanon blev det krig. Vi hade inte varit där på flera år minst sagt 5 år. Första veckorna var helt underbara, träffade släkten, badade helt enkelt njöt av den underbara värmen och familj.

12 juli 06 på min lille brors födelsedag hörde vi bomber. På nyheterna hörde vi att israel skulle bomba sönder oss. på grund av hisbollah. Från den dagen bombades hus efter hus efter hus. Vi bodde i ett kristet ställe, så det var inte så farilgt än så länge. Vi hade egentligen 2 månader kvar på resan. Så vi tänkte åka hem tidigare. Vi packade kläderna och allt. Men den dagen bombade dom flygplatsen. Så vi kom ingenstans.

Alla broar, alla vägar var bombade. Så vi kunde inte fly någonstans. Tillslut hörde vi att det fanns en väg kvar att åka på till huvudstaden. Vi tog våra väskor, familj och släkt och begav oss av. Det tog flera timmar för att vi var tvungna att åka runt hela libanon för att komma fram. Väl framme bodde vi gömda i en gammal skrutten lägenhet.

i flera veckor var vi i lägenheten. Till slut orkade vi inte mer, husen skakade, maten tog slut, bensin fanns inte åt någon längre. Så vi ringde ambasaden i sverige och berättade att vi är hur många svenska medborgare som är fast.

Vi väntade en vecka och dom ringde upp igen, dom berättade att dom ska snacka med israels president och att dom ska släppa alla svenska medborgare. Dom fick tillstånd och alla svennar samlades i ett hotel. från det hotellet skulle vi ta oss till en båt som skulle föra oss till cypern ( hela resan var gratis,)

folk bråkade om vilka som skulle med först på bussarna. Men inte konstigt dom bombade runt det hotellet. Eftersom det var pappa som ringde så stog han och ropade upp vilka som fick åka först. folk svimmade hit och dit, barn grät i floder och det var en gammling som dog för all bråk och stress.

Väl framme på båten fick vi från klockan 2 till klockan 7 på kvällen satt vi i den hemska båten ( lastfartyg). Myggorna omringade oss och ingen hade mat. När vi väl började åka så vaktades vi av israeliska soldater hela vägen till cypern. Hemskt var det! 

Dom bjöd på lite mat som låg i en burk, folk fick slänga sig på maten för det räckte inte åt någon. ( nu vet jag hur det känns för dom som inte får mat, för dom som bråkar om mat och svälter) iaf, vi fick heller inga rum att sova i. Utan vi fick ligga på marken. Hälften av alla som åkte med var gravida, gammla eller väldigt sjuka. Ingen fick rum. hemskt var det!

När vi väl var framme i cypern blev vi mer omhändertagna av befolkningen, vi fick mat och som tur var fick min familj och jag åka i första flyget till stockholm tack för att pappa hjälpte till med allt.

så hela våran resa gick förgäves och det ni kan tänka er att springa runt från hus till hus, männsikor ligger döda på marken och barn gråter för att dom miste någon eller att dom bombades, det fanns barn som inte hade några armar eller ben kvar. hemskt att se verkligen.

Det är något jag alltid kommer komma ihåg men som man vill glömma direkt. Nu vet ni hur jag hade det sommaren 2006.

/ peace


Kommentarer
Postat av: margit

Man kan aldrig föreställa sig hur ni haft det... fastän man läst... Men förstår att det måste sitta på näthinnan...kvar hela liet. Va bra att ni tillsist kom tillbaka till Sverige igen... hela familjen...Kram på dej!

2009-10-14 @ 16:24:00
URL: http://margitholm.blogg .se
Postat av: margit

Man kan aldrig föreställa sig hur ni haft det... fastän man läst... Men förstår att det måste sitta på näthinnan...kvar hela liet. Va bra att ni tillsist kom tillbaka till Sverige igen... hela familjen...Kram på dej!

2009-10-14 @ 16:24:31
URL: http://margitholm.blogg .se
Postat av: Anonym

Hejhej, med vilket pogram gjorde du idolbilde till paow? Hoppas att du kan svara på det här helst i min blogg;



gossiptruth.blogg.se :) puss

2009-10-14 @ 16:54:28
URL: http://gossiptruth.blogg.se/
Postat av: SANNAs

Vill du gästblogga i min blogg? :) Och få en länkning? Gå in på min blogg och läs vad du ska göra. Kram ha en fortsatt bra dag.



www.socosy.blogg.se

www.socosy.blogg.se

2009-10-14 @ 19:30:07
URL: http://socosy.blogg.se/
Postat av: margit

Ja det kan jag förstå att man blir rädd när man hör dom skjuter... fyrverkeri o sånt...Har du bott många år i Sverige?

2009-10-14 @ 20:48:28
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: margit

Ja det kan jag förstå att man blir rädd när man hör dom skjuter... fyrverkeri o sånt...Har du bott många år i Sverige?

2009-10-14 @ 20:50:08
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: margit

Ja det kan jag förstå att man blir rädd när man hör dom skjuter... fyrverkeri o sånt...Har du bott många år i Sverige?

2009-10-14 @ 20:51:22
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Jonna

svar: tack så mkt:)

2009-10-14 @ 22:01:50
URL: http://jonnisponnis.blogg.se/
Postat av: kbfofd

men for real? hitta du på allt nu eller varå? du bor i forshaga, då borde man ju hört de innan om de va sant :s mytomaner kommer ofta inte långt i livet...

2009-10-15 @ 22:20:45
Postat av: Mathilda

haha ofta eller, vi va fett bra kompisar 06, jag borde hört det, men det har jag inte, haha !



Myttar marie :D

2009-10-24 @ 16:35:48
URL: http://lousy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0